SİNEMAMIZIN SESİ: NECİP SARICI

11 dakikada okunur

Sinemada bir kameranın önünde olanlar bir de arkasındakiler vardır…  Bir de hiç görünmeyenler… Kimi zaman afişlere yazılmayıp, jenerikteki en arkadakiler… Kurgucular, laboratuvar amirleri, ses teknisyenleri vs.  Tümünün işi film çekilirken değil de film bittikten sonra başlar… Meslekleri hem kolaydır hem de zor. Kolaylığı çekim sırasındaki kimi zorlukları yaşamamış olmalarından, zorluğu ise çekilmiş olan parçalara yeni bir boyut kazandırmanın yaratıcılığından gelir. 

Üstelik bu alanlarda çalışanların birçoğu hem zanaatkar hem de sanatçıdır. Yıllara yaydıkları emeklerinde zanaatkarlıklarını, yaratıcı olmalarında ise sanatçı yanlarını ortaya koyarlar. Kısacası onlar sinemanın vazgeçilmez görünmeyen ama filmin her karesinde kendilerini hissettiren kahramanlarıdır. 

Sinemamızın bu görünmeyen kahramanlarının arasında yıllarını mesleklerine adayan ustalar dahası duayenler vardır. Onlardan ilk akla gelenlerden biri filmlerimize ses veren Necip Sarıcı’dır.

LALE FİLM, SARICI’NIN DUAYENLİK KONUMUNA GELDİĞİ BİR AKADEMİ OLUR…

Sarıcı, 10 Eylül 1934’de, yaşamının büyük bir kısmını cephelerde geçirmiş Kastamonulu İbrahim Bey’le, Sivaslı Memnune Hanım’ın üçüncü çocukları olarak Kasımpaşa’da kendi deyimiyle “yoksul ama kimseye muhtaç olmayan bir ailenin” çocuğu olarak dünyaya gelir. Öğrenimini okullardan çok hayatın içinde, beğenisine denk düşen işlerde tamamlar. Daha on beşinde ailesinden ayrılarak İzmir’e gider. Ve bu kentte daha sonraki yıllarında uzmanlaşacağı sinema makineleriyle radyo tamir işine girer. Çalıştığı yerdeki ustanın aynı zamanda ilk Türk sinemacılarından biri olan Cemil Filmer’in İzmir’deki Lale ve Tan sinemalarının baş makinisti olması, küçük Cemil’in bu alandaki ikinci şansı olur. Kısa sürede işi öğrenen Cemil, yaşı tutmadığı halde araya girenlerin yardımıyla “Makineleri Kullananlara Mahsus Müsaadename” kartıyla üçüncü sınıf ehliyetini alarak sinemalarda film gösterim işine başlar ve İzmir’in hemen hemen eh önde gelen sinemalarında çalışma olanağını yakalar. Bir süre sonra da 15’inde gittiği İzmir’den 18’ine vardığında İstanbul’a döner. Yakını olduğu ünlü sinema oyuncusu Gülistan Güzey’in yardımıyla And Film’in sahibi Turgut Demirağ’a giderek sinema makinistliğinden sonra film kontrolleri işinde çalışmaya başlar. Bir süre sonra tekrar Turgut Bey’in sahibi olduğu sinemalarda makinistliğe dönüş yapar. Göztepe’in en popüler yazlık And Sineması’nda film öncesi yaptığı ses/müzik düzenlemeleri alanında yapılan öncü çalışmalar olur. Askerlik dönüşünde bir süre radyo tamir işlerinde çalıştıktan sonra gazetede okuduğu bir ilanla yaşamında bir dönüm noktasını oluşturan Lale Film’e girer. Lale Film Necip Sarıcı’nın yalnızca kalfalık, ustalık değil, aynı zamanda ses konusunda duayenlik konumuna geldiği bir akademi olur.   

Ses mühendisi olarak yerli ve yabancı binlerce filme imzasını atan ve bir dönem Türk sinemasının sesinin ondan sorulduğu Sarıcı, bu alandaki başarısını sinemanın diğer alanlarına da taşımak isteyerek yapımcılığa ve belgesel yönetmenliğine başlar. Bu alanda ilk olarak Metin Erksan’ın yönettiği Kuyu, ardından da Ömer Kavur’un Yusuf ile Kenan, Ah Güzel İstanbul ve Kırık Bir Aşk Hikayesi filmlerinin yapımcılığını üstlenir. Belgesel alanında ise Türk Sinemasında İstanbul, Anadolu Selçuklu Çini Sanatı, Dublaj Tarihi belgesellerini yapar. 

YAŞAMI BOYUNCA ÜRETEN, TOPLAYAN, YAZIP SERGİLEYEN NECİP SARICI…

Necip Sarıcı geçmişe duyduğu özlemler sonucu oluşturduğu hobilerinde de mesleğindeki başarıyı yakalar. Başta sinema, fotoğraf, yazma eserler, afiş olmam üzere her biriyle bir müze oluşturabilecek nicelik ve nitelikte önemli koleksiyonların sahibi olur. Bu daldaki çalışmalarını Dua Taneleri gibi muhteşem olarak tanımlanabilecek eseriyle taçlandırarak tespih tarihi ve koleksiyonculuğu alanında yapılan en önemli çalışmalardan birini ortaya koyar. 

Yaşamı boyunca üreten, toplayan, yazıp sergileyen Necip Sarıcı, yalnızca sinema alanında değil, esas mesleğine koşut olarak sürdürdüğü hobileriyle de hem çağdaş hem de geleneksel sanatlar alanında kayda değer çalışmalar yapmış, birçok onur ve başarı ödüllerine layık görülmüş, çok yönlü sanatçı kimliklerini bir arada taşıyan ender sanat insanlarımızdan biridir.

SARICI’NIN FİLMOGRAFİSİNDEN SEÇMELER

Kınalı Hanzo – 1989 / Ses Kayıt
Tırpan – 1987 / Ses Mühendisi
Patroniçe – 1987 / Ses Mühendisi
Töre – 1986 / Ses Mühendisi
Sen de mi Şakir – 1986 / Ses Mühendisi
Keko Garsonlar Kralı – 1986 / Ses Mühendisi
Karamanın Koyunu – 1986 / Ses Mühendisi
Kabadayı – 1986 / Ses Kayıt
Ben Milyoner Değilim – 1986 / Ses Mühendisi
Yılanların Öcü – 1985 / Ses Kayıt
Gurbetçi Şaban – 1985 / Ses Kayıt
Bir Yıldız Doğuyor – 1984 / Ses Mühendisi
Şark Bülbülü – 1979 / Ses Mühendisi
Yuvasız Kuşlar – 1979 / Ses Kayıt
Korkusuz Korkak – 1979 / Ses Kayıt
İnek Şaban – 1978 / Ses Kayıt
Yüz Numaralı Adam – 1978 / Ses Kayıt
Şabanoğlu Şaban – 1977 / Ses Kayıt
İbo ile Güllüşah – 1977 / Ses Kayıt
Çöpçüler Kralı – 1977 / Ses Mühendisi
Sakar Şakir – 1977 / Ses Mühendisi
Hatasız Kul Olmaz – 1977 / Ses Mühendisi
Dila Hanım – 1977 / Ses Kayıt
Baraj – 1977 / Ses Kayıt
Tosun Paşa – 1976 / Ses Kayıt
Süt Kardeşler – 1976 / Ses Kayıt
Sahte Kabadayı – 1976 / Ses Mühendisi
Korkusuz Cengaver – 1976 / Ses Kayıt
Kapıcılar Kralı – 1976 / Ses Kayıt
Hababam Sınıfı Uyanıyor – 1976 / Ses Kayıt
Gülşah Küçük Anne – 1976 / Ses Mühendisi
Aile Şerefi – 1976 / Ses Kayıt
Çilli Yavrum Çilli – 1975 / Ses Mühendisi
Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı – 1975 / Ses Mühendisi
Deli Yusuf – 1975 / Ses Mühendisi
Batsın Bu Dünya – 1975 / Ses Kayıt
Ateş Böceği – 1975 / Ses Kayıt
Unutma Beni – 1974 / Ses Mühendisi
Sokak Şarkıcıları – 1974 / Ses Kayıt
Salako – 1974 / Ses Kayıt
Salak Milyoner – 1974 / Ses Kayıt
Mavi Boncuk – 1974 / Ses Kayıt
Avşar Beyi – 1974 / Ses Mühendisi
Ezo Gelin – 1973 / Ses Kayıt
Keloğlan’la Can Kız – 1972 / Ses Mühendisi
Bir Garip Yolcu – 1972 / Ses Kayıt
Beyoğlu Güzeli – 1971 / Ses Kayıt
Ali Baba ve Kırk Haramiler – 1971 / Ses Kayıt
Zeyno – 1970 / Ses Mühendisi
Turist Ömer Yamyamlar Arasında – 1970 / Ses Kayıt
Selahattin Eyyubi – 1970 / Ses Mühendisi
Yumurcak – 1969 / Ses Kayıt
Menekşe Gözler – 1969 / Ses Mühendisi
Kara Sevda – 1968 / Ses Kayıt
Bağdat Hırsızı – 1968 / Ses Kayıt
Seher Vakti – 1966 / Ses Kayıt
Kara Tren – 1966 / Ses Kayıt
Kanun Benim – 1966 / Ses Mühendisi
Eşrefpaşalı – 1966 / Ses Mühendisi
Ah Güzel İstanbul – 1966 / Ses Mühendisi
Gönül Kuşu – 1965 / Ses Mühendisi
Kara Yılan – 1963 / Ses Mühendisi
Gurbet Yolcuları – 1962 / Ses Kayıt

 

Önceki Yazı

SİNEMANIN İÇİNDEN SİNEMAYA DAİR…

Sonraki Yazı

UMUDUN ŞEHRİNDEN UMUT TEMALI FESTİVAL: 4. ESENLER FİLM FESTİVALİ

Son Yazılar

Bir ailenin duygusal otopsisi

2023 yılının en çok konuşulan filmlerinden olan ve Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye’ye layık görülen Justine